Skip to main content

HomeBlog

Social media is tegenwoordig niet meer uit ons leven weg te denken. Zo’n 81% van de Nederlandse bevolking is actief op één of meerdere social media platformen.

Misschien merk je dit ook in je restaurant. Steeds meer mensen nemen foto’s in restaurants om hun ervaring te delen met hun vrienden en volgers. 

Dat brengt ons bij Instagram. Hét platform dat meer dan welk ander social media platform dan ook een ‘dat wil ik’ verlangen oproept. Het is overigens ook een platform waarop zo’n 9,4 miljoen Nederlandse gebruikers actief zijn. Dat maakt Instagram, hét ideale platform voor het vergroten van je merkbekendheid en online aanwezigheid.

In ons artikel over restaurantopeningen hadden we al enkele tips en trucs gedeeld voor een sterke social media aanwezigheid. Met dit artikel zullen we gedetailleerd uitleggen wat er allemaal komt kijken bij het opzetten van een Instagram-profiel.



JE PROFIEL AANMAKEN

Een profiel aanmaken op Instagram is niet zo lastig. Je moet echter wel weten hoe je je restaurant wilt presenteren en wat het beste past bij je merkpersoonlijkheid. Het socialmediateam van The Pixel Bakery krijgt wel vaker met dit soort vraagstukken te maken.

Wat doen wij om vast te stellen hoe een nieuw profiel eruit zal zien?

Ons geheim: we zoeken inspiratie. Neem eens een kijkje bij de concurrent. Wat doen zij?

Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je hun feed compleet overneemt. Je kan echter wel inspiratie halen uit wat ze posten en hoe hun profiel eruitziet.

Waar moet je rekening mee houden als het gaat om het opzetten van je Instagram-profiel?

De profielfoto
Kies een foto die herkenbaar is. Je gasten moeten je direct kunnen herkennen. Wij adviseren vaak om het logo van je restaurant te gebruiken als profielfoto. Zo is het direct duidelijk voor een profielbezoeker wie jij bent.

Je biografie
In maximaal 150 tekens of minder moet je hier iets vertellen over je restaurant. Daarnaast moeten potentiële gasten ook direct kunnen zien waar ze je kunnen vinden.

Onze tip? Houd het beknopt. Gebruik een pakkende slogan of schrijf een kort stukje over je restaurant. Heb je een leuke hashtag? Voeg deze dan ook toe als kers op de taart!

Bedrijfsprofiel
Vergeet niet je profiel in te stellen als een bedrijfsprofiel. Dit doe je gemakkelijk door te navigeren naar Instellingen > ‘Overschakelen naar bedrijfsprofiel’ en de juiste informatie in te vullen. Dit geeft je de mogelijkheid om je adres en telefoonnummer toe te voegen. Je telefoonnummer zal trouwens niet weergeven worden in je bio. Daarvoor is de ‘Contact’ knop die dan zal verschijnen op jouw profiel.

Link
Als laatste natuurlijk de link naar je website. Hier zijn twee opties voor. Voeg een link toe van je homepagina of gebruik een tool zoals Linktree om meerdere links toe te voegen. Houd wel in gedachten dat het belangrijk is dat je profielbezoekers gestuurd worden naar een mobielvriendelijke versie van je website.

Instagram tips voor restaurants

JE CONTENT

Nu je een profiel hebt is het de perfecte tijd om na te denken over de content die je wilt delen. Hier zijn drie eenvoudige post concepten die je kunt gebruiken om je doelgroep te bereiken.

Instagram post voorbeelden voor restaurants

Concept 1: foto’s van je gerechten en restaurant
Instagram gebruikers zijn dol op foto’s van eten. De hashtag ‘#food’ alleen al heeft meer dan 483 duizend posts. Maak je gasten dus enthousiast met foto’s en video’s van je gerechten, drankjes en de sfeer van je restaurant. Zorg er wel voor dat je hoge kwaliteit foto’s en video’s uploadt.

*Pro tip: wil je hogere kwaliteit video’s of reels delen via je telefoon? Zorg er dan voor dat de volgende instelling ingeschakeld is: Instellingen > Account > Data gebruik > “Hogere kwaliteit uploaden”.

Concept 2: achter de schermen
Vertel een verhaal. Laat je gasten bijvoorbeeld zien hoe de chef een gerecht bereidt of hoe een speciaal evenement voorbereid wordt. Je volgers willen meer te weten komen over je restaurant. Speel daar op in!

Concept 3: User-generated content
User-generated content of te wel foto’s die genomen zijn door gasten. Verhoog je engagement door de foto’s van je gasten te ‘reposten’ op je eigen profiel. Deze foto’s worden als het ware gebruikt als ‘social proof’. Mensen geloven uiteindelijk andere mensen. User-generated content kan dus gezien worden als een moderne versie van mond-tot-mondreclame.

TIJD OM TE POSTEN

Met de drie bovengenoemde post concepten kom je al heel ver en is de kans groter dat je meer likes en opmerkingen op je posts krijgt. Wat kun je nog meer doen om je volgers te bereiken?

Bekijk deze belangrijke punten die je zullen helpen om je Instagram-profiel naar een hoger niveau te tillen.

Je schema voor het plaatsen van berichten
Stel vast hoe vaak en wanneer je wilt posten. Neem een kijkje in de statistieken van je profiel. Merk je dat jouw volgers vroeg online zijn en/of op specifieke dagen? Zorg er dan voor dat je iets plaatst op deze momenten. Heb je liever een consistent schema? Kies dan specifieke dagen waarop je gaat posten.

Vergroot je zichtbaarheid
Je kunt bovenaan de feeds van gebruikers verschijnen door te reageren op foto’s van andere accounts en deze te liken. Hoe meer interactie je hebt met een account, hoe groter de kans dat jouw profiel in hun feed zal verschijnen.

Je bijschrift
Bedenk een leuk bijschrift voor je post, maar houd het wel beknopt. Hoe beknopter, hoe beter.
Instagram is gemaakt om beelden te delen, geen romans. ‘Repost’ je een foto van een gast? Zorg er dan voor dat je hun account ook noemt in je bijschrift.

Je hashtags (#)
Hashtags zijn een geweldige kans om het bereik van je foto’s te vergroten. Kies voor hashtags die passen bij je afbeelding. Heb je een leuke hashtag voor je merk? Gebruik deze dan bij alle posts.

Wat is de beste plek voor je hashtags? Moet je ze in het bijschrift plaatsen of kun je ze gewoon als opmerking plaatsen? Instagram zelf geeft aan dat je relevante hashtags moet gebruiken in het bijschrift en “NIET” in de opmerkingen. Zo zorg je ervoor dat het algoritme van Instagram je hashtags beter oppakt.

Pro tip: laat voldoende ruimte tussen je tekst en hashtags. Zo voorkom je dat je bijschrift er rommelig uitziet.

Een geotag
Voeg een geotag toe aan je foto’s. Door een geotag aan een foto toe te voegen, prik je in wezen je locatie op een foto. Al jouw foto’s kunnen dan gevonden worden wanneer een Instagram-gebruiker klikt op deze handige tag.

Een geotag gebruiken voor Instagram posts

CONCLUSIE

Instagram is één van de beste platformen voor restaurants. Instagram gebruikers houden van foto’s van gerechten. Het is daarom ook niet gek dat hashtags zoals #food meer dan 483 duizend posts hebben. Maak indruk op je doelgroep door hoogwaardige beelden te delen en de interactie met ze aan te gaan. Zo genereer je met weinig tot geen kosten gasten voor je restaurant.

Heeft jouw restaurant nog geen Instagram-profiel of zijn jullie net begonnen? Implementeer dan onze tips en zorg ervoor dat je zoveel mogelijk uit je profiel haalt.


meer weten over dit onderwerp?

Ontdek hoe wij jouw restaurant op online gebied kunnen verbeteren met één van onze specialisten. Maak vandaag nog een vrijblijvende afspraak.

020 210 1645
hello@thepixelbakery.nl